Pijnklachten bij Kinderen

Kinderen zijn volop in beweging en ontwikkeling. Tijdens deze groeifase kunnen er helaas verschillende soorten pijnklachten ontstaan. Deze klachten kunnen variëren van tijdelijke ongemakken tot aanhoudende problemen die de dagelijkse activiteiten van het kind beïnvloeden.

Veel voorkomende pijnklachten:

• Acute pijnklachten: Pijnklachten die ontstaan als gevolg van een ongeluk, bijvoorbeeld tijdens de gymles, het buitenspelen of tijdens het sporten. Denk hierbij aan het zwikken door de enkel, een trap tegen het been of een val op de rug of knie. Bij Kinderfysio Schiebroek staan we voor u klaar om deze klachten op een korte termijn te beoordelen.
  • Sport gerelateerde klachten: Pijnklachten die voornamelijk aanwezig zijn tijdens of na het sporten, buitenspelen of de gymles. Na uitgebreid onderzoek zullen we adviezen en actieve oefeningen geven om uw kind zo snel mogelijk weer klachtenvrij te krijgen. Wij gebruiken hierbij vaak speciale tape (Kinesiologie Tape) ter ondersteuning van het herstelproces. Daarnaast is er een mogelijkheid tot een voetscan en op maat gemaakte steunzolen.
  • Groei gerelateerde klachten: Pijnklachten als gevolg van de lengtegroei van het kind die vaak voorkomen tijdens een groeispurt. Veelvoorkomend zijn hierbij de kniepijn net onder de knie, hielpijn en liespijn. Ook hier zal na uitgebreid onderzoek behandeling starten in de vorm van uitleg en adviezen, oefeningen en Kinesiologie Tape ter ondersteuning.
  • Hypermobiliteit: Sommige kinderen hebben gewrichten die meer beweeglijk zijn dan gemiddeld. Dit hoeft geen klachten met zich mee te brengen maar in sommige gevallen kan dit wel leiden tot onder andere pijnklachten. Aan de hand van testen wordt gekeken of de gewrichten van uw kind hypermobiliteit vertonen. Vanaf ongeveer 8 jaar is hypermobiliteit met enige zekerheid vast te stellen.
  • Hoofdpijn: Helaas komt hoofdpijn ook voor bij kinderen. Het kan variëren van milde tot ernstige hoofdpijn en het kan invloed hebben op het concentratievermogen en de stemming van het kind.
    Hoofdpijn kan ontstaan door spanningen, maar ook door een verkeerde houding bij veelvuldig gebruik van een tablet of telefoon. Bij het onderzoek wordt er daarom goed gekeken naar de houding, de spierspanning en beweeglijkheid van de nek.
  • Nek- en rugpijn: Deze pijnklachten zijn vaak gerelateerd aan houdingsproblemen of door langdurig zitten, maar kunnen bijvoorbeeld ook veroorzaakt worden door een kromming van de rug (scoliose).

Heeft uw kind een van bovenstaande pijnklachten of een andere pijnklacht, neem dan gerust contact op met Kinderfysio Schiebroek. We proberen kinderen met pijnklachten altijd zo snel mogelijk te helpen.

Kinderfysio Schiebroek

Sleedoornlaan 35